lørdag 2. juli 2011

Øyet som ser....



Det er øyet som ser, men holdningene dine som dømmer. Alle vet vi, at det vi visuelt ser, ikke nødvendigvis er hva man i utgangspunktet dømmer det til å være. For vi dømmer ofte rundt oss. Det i form av holdninger, klær, status, utseende og eiendeler. Man skulle tro at det å møte mennesker og utfordringer med åpent sinn, ikke er så skummelt og vanskelig. Men det tror jeg vi er mange som likevel opplever på samme måte. Vi setter et skeptisk filter foran våre øyne.

Jeg strekker hånden i været og bøyer hodet litt flaut fremover. Ikke få ganger har jeg sett på andre mennesker og dømt dem etter mine skeptiske filtre. De ser anderledes ut enn hva jeg selv setter som standard. Oppførselen er ikke hva jeg er vandt til, og jeg dømmer dem rett vest. Kanskje får barna lov til helt andre ting enn våre egne, og da kommer barneoppdragelsesfilteret frem. I mitt sinn vet jeg at vi ikke er de perfekte foreldre selv. Våre barn sutrer, krangler og får dessverre, tomme trussler og viljen sin så alt for ofte. Men likevel, blir det disse menneskene gjør, mye lettere å dømme enn seg selv.

Øynene våre ser det vi vil se, eller det vi tror vi ser.

Jeg har i løpet av denne vinteren mistet et nært vennskap. En krangel har utløst en mengde følelser og vonde hendelser, som er vanskelige å forholde seg til. Mange øyner ser og har sett det de vil se, og hvert øye mener de har sett det riktige. Det er enkelt å klandre, det er enklere å dømme og enklest å mene. Vi har alle ansvar for våre egne filtre, og hvor dype disse er. Hvordan man ønsker å rense dem er helt opp til hver enkelt øye som ser.

Våre egne handlinger og erfaringer speiles igjen i våre øyner. Og det er hvordan vi tolker det synlige, jeg mener, vi er som hele mennesker. Har vi alltid et skeptisk utgangspukt, vil det vi ser, ofte oppfattes negativt. Selv prøver jeg å se positivt og imøtekomende på medmennesker og deres handlinger, oppførsel og meninger. Det føles godt, og jeg møter mye postive handlinger tilbake. Men det er fader med ikke alltid like enkelt å være en enkel sjel med ufilterede øyne! Man har i løpet av livet pakket en ryggsekk, som inneholder mye, på godt og vondt. Da er det ikke alltid like enkelt å la være å grave ned i sekken etter fordommer, holdninger og negative meninger.

Jeg oppfordrer alle, inkludert meg selv, å ta på seg sine ufiltrede briller en dag. De vil være et tøfft hjelpemiddel til våre øyne. Våre øyne som ser så langt forbi den nakne sannhet. Da tror jeg vi lettere vil smile til verden, og åpne oss for nyskapende holdninger og medmennesklighet. Senk dine fordommer, senk dine murer og til sist senk blikket til de du tror er under deg. Øynene vil glitre og sjelen strekkes til nye dimensjoner. I promise!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ærlige, herlige og syrlige komentarer