onsdag 22. juni 2011

Sommerbarndomsminner!


Minnene strømmer på når jeg hører ordet leirskole og det er sommer. Sterke assosiasjoner til bading, lek, kioskbesøk, nye vennskapsbånd og glede triller lekende lett til meg. Flere sommere var jeg så heldig og få reise på en leirskole sammen med gode venninner. Jeg var like entusiastisk hver sommer, og levde virkelig livet blant kule ledere, aktiviteter og misjon. Her var det frihet til å kunne være seg selv og finne styrke i den aktiviteten man likte best. De voksne ungdomslederene ble fort forbilder og var bare dødskule. Guttegal, som jeg var, fant jeg alltid en søt, ny flamme og være avstandsforelsket i resten av sommeren. Og noen ganger varte det bare en dag eller to ut i leiren. Høydepunktene var mange, men tidspunktene kiosken åpnet på, var hellige!

Etterhvert ble også misjonsmøtene ganske så hellige. Jeg begynte å sette pris på gospelsangen og ble enormt fasinert over de tungetalende menneskene. Jeg var vel en ganske lett påvirkelig ung dame. Selv kommer jeg fra en kristen besteforeldregenerasjon, og en mer nøktern foreldregenerasjon. Søndagsskolen, Filadelfiamøtene og gospelkoret har jeg under min oppvekst ivrig fått ta del i. Dette takket være mine gode besteforeldre. Mine foreldre har vel levd et nøytralt, kristent liv. Så da jeg kom hjem en sommer, nettopp fra en slik leirskole, og fortalte at nå var jeg frelst, ble jeg vel ikke helt tatt på alvor i foreldrehuset. Husker min mor tok til stillheten, da jeg krevde nulltoleranse på banne-ord og startet møtevirksomhet selv. Jeg kontaktet den ene kristne jenta jeg kjente, og ble flittig med henne og hennes familie på vekkelsesmøter. Etter noen møter, uten kule ledere og kjekke, sommerbrune gutter, mistet jeg interessen. Synes jeg kan huske et lite smil rundt min mammas munn, men hun var flink og tiet.


I skrivende stund har jeg nettopp avsluttet en samtale med min eldste høne. Hun er på sin første leirskole, og praten gikk ivrig om kiosken, de nye vennene og dagens aktiviteter. Hun avsluttet med at : "Og så er det jo litt om han der Jesus og han der Gud"  Føler jeg har sviktet litt der, i bestemors ånd! Det ser ikke ut til at jeg får en frelst 8-åring hjem, eller en hjerteknust for den saks skyld. Hun var hoppende glad og gledet seg til nattfilm etter kveldsmøtet!

Uansett, så er det vakkert og rørende med sommerlige minner. Listen er lang og jeg mimrer for meg selv her i kveld, ute i bestestuen. Vi står selv for vår egen sommermagi, og bare vi kan skape gode minner. Ikke la regndagene fly forbi, i påvente av solen! Bruk dem, skap minner!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ærlige, herlige og syrlige komentarer