fredag 10. februar 2012

Tilbake til fjortisPUSUR!

Noen ganger, når dagene kan bli litt for mye her hjemme, frister jeg meg med tanken på å kunne skru tiden tilbake. Til den tiden hvor jeg var en bekymringsløs, fri fjortisfugl og jeg selv styrte størstedelen av hverdagen. Den gangen da jeg måtte fordele 150kr ut over en uke, samtidig som foreldrehuset stod for mat, klær og alt annet jeg måtte trenge. Bekymringene gikk vel i om jeg fikk råd til Rockekjelleren på fredagen, samtidig som jeg måtte ha penger til buss, solarium og tyggis.(!)


Men det var vel egentlig på den tiden at usikkerheten rådet som verst. Vi rangerte hverandre, gutter og fester. Sterke småpolitiske meninger, betydde livet, samtidig som man kjempet om oppmerksomhet og inpass hos noen og enhver. Jeg var ihvertfal en meget forvirret, viljesterk og konfliktklar femtenåring. -Og ble så alt for ofte forelsket og skuffet... knisefise*

FESTLISTE
Dato Fest hos  Bør huskes/glemmes Karakter 1/10
08.04 .95    SiljeR             Kysset endelig Terje
                                     Fikk grineanfall                                   7
                                     Terje kysset Åse også


DIKT (skrevet av meg feb.-95)

Frustrasjon!

Rot, forvirrelse, kaos! Livet, tankene mine i et nøtteskall.
Sur, gretten, irritert?
Forvirrelse, rot og kaos!

Plutselig le, plutselig sutre og grine?
Forvirrelse, rot og kaos!

Åndsfraværende,trøtt og uinteressert?
Forvirrelse, rot og kaos!

Jeg ønsker meg bort, bort fra all
forvirrelse, rot og kaos!

Bort fra meg selv? Meg selv? Hvem er det?
Er det jeg som skyldes all forvirrelse, rot og kaos?
Hjelp! Gi meg et svar!


Det er nok ikke den tiden jeg burde lengte etter. Jeg ler høyt nå, når jeg sitter på trygg avstand og ser det hele i større perspektiv. Men det var tynget alvor på den tiden husker jeg. Og det morsomme er, at det var like alvorlig å mene noe om livet, som å kjempe for en ekstra hundrelapp fra foreldrehuset. Vi var så voksne, som vi selv mente vi skulle være!

Jeg får nok heller stå for min og vår egen lykke her hjemme, når det røyner på som mest.Etter  å ha kjent litt på fjortisfølelsene mine, gnir jeg heller litt søvn ut av øynene,stålsetter meg for et par syke-barn-netter til og smiler mot helgen. Jeg kan tross alt kjøpe min egen vin, slynge meg i armkroken til min kjære uten kjærlighetssorg og være stolt over den konfliktskye jenta jeg har blitt! God helg alle dere ferdigutsprungne fjortiser!

-Sjefshøna-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ærlige, herlige og syrlige komentarer