onsdag 21. desember 2011

Julen kommer ikke uten!


                       4 dager igjen til jul:
Jeg  biter meg merke i alle de irriterende facebookstatusene, og tåpelige frasene julefolket sprer rundt seg. "Slapp av, det blir jul uansett!" Jeg er totalt uenig og er virkelig ikke av samme oppfatning. Jeg trenger å få unna alle julegavene, og likeså, de store og små tradisjonene. Da mener jeg ikke å stryke lingardiner eller vaske ned huset, for det klarer jeg meg fint uten. Men de små ting som bla julestrømpe, nissegaver, julefrokost og fenalåret er livsnødvendige juletradisjoner. Er ikke det i orden, kommer ikke julen til meg-uansett! Jeg er bestemt på at dere som legger ut om at julen kommer om du vil eller ei, og ber oss andre slappe av, er dere som allerede er i boks med egne tilfredsstillende juletradisjoner. La oss andre, som løper etter siste julepakken, juleskinken, pinnekjøttet i tradisjonens tro, få lov til det. For julen kommer ikke til oss uten det, må dere forstå.
3 dager igjen til jul:
 I dag er jeg et stort steg nærmere å kunne ønske julen velkommen. To nydelige nissejenter trippet fornøyde og glade inn til nissefest, med nysnø under skoene. Julestemning-Check!
Jeg har skuffet litt snø og kjent kulden bite meg i kinnene. Det ble en påminnelse på at det er siste vinteren jeg får se snøen dekke Hønsehagen med sitt vakre, lune og myke vinterdekke. Tid for den tradisjonelle ettertanken-check!
Julegaver er pakket inn og kokkosboller er krysset av på listen over det som må gjøres.Voksenpoeng-check!
Min eldste høne har gitt av seg selv, i form av bonusbesøk med julestemning. Sammen har vi laget julegaver, spilt julemusikk og fniset oss gjennom kokosboller med mye kokkos. Julepåfyll i mammahjertet-check! 
Og det viktigste: tradisjonshamstring i foreldrehuset. Nå er de tradisjonsriktige julepåleggene, vørterbrødet og delfiakaken i hus. Check!


Mens julebutikkene holder nattåpent, smaker jeg på fenalåret og skuler bort på mitt, alt for store og upyntede, juletre. Det utsetter vi til i morra, sammen med julehandlingen-igjen!
For det blir IKKE jul uten...

2 kommentarer:

  1. Så herlig innlegg, Renate ! Jeg fikk julestemning bare av å lese om din. Du er skjønn! Takk for at dere kom på lørdag. God juleklem fra meg

    SvarSlett
  2. aaah, jeg prover selv [a] ta vare p[a] tradisjonene fra hjemme for [a] f[a] litt av den julestemninga. Men jeg har funnet ut at det er vanvittig vanskelig (!) i et helt annet land. Null sn[o], ingen fenal[a]r, pinnekj[o]tt, eller julefrokost! Men man m[a] bare gj[o]re det beste ut av det! ++ litt nye opplevelser.. God Jul! :-)

    SvarSlett

Ærlige, herlige og syrlige komentarer