mandag 12. september 2011

Oppdrag Waldemar Thranes gate!


Høsten er over oss og kjennetegnene er mange. Et av de største kjennetegnene er et yrende, nystartet studentkull. Denne høsten har en av mine yngre søstre startet på sykepleierstudiet i hovedstaden.  Å flytte fra det gode, trygge sørlandet, var ikke etter planen og ble et stort, impulsivt voksensteg! Leiligheten stod ikke helt til forventningene og det viste seg å bli vanskelig å komme helt i orden.  Med dette kom en liten hjemlengsel smygende over henne.
I et impulsivt øyeblikk avtalte vi et hasteoppdrag! Mor og storesøster(sjefshøna) pakket bilen med maling, verktøy, vin og bøttevis med optimisme. Nå skulle snuppa vår trives og vi få en helg med litt jobbing og masse hygge. Trodde vi...


Følelsene som gikk gjennom meg da vi åpnet dørene inn til "studenthybelen", var mange og overveldende! Bildene over viser kaos, men jeg så bare mulighetene. Historien til herregården og årsaken til kaoset nevnes ikke her , men la meg bare si det slik at jeg vasset nærmest i skatter, hvorhen jeg gikk!  Det må jo være drømmen å få lov og skape studentharmoni på et 30kvm rom i en herregård fra 1800-tallet. Her var det bare å brette opp armene og starte arbeidet umiddelbart.


Med sine fire meter fra gulv til tak, og sekkestrier fra byggets opprinnelse(tror vi..), kom våre to små  malingspann til kort.  Heldigvis var bøttene med optimisme fremdeles ganske så fulle. Kvelden ble sen og natta ung, før første strøket var i mål. En kebab fra "rett over gata" og et halvt glass vin smakte himmelsk.



Takk og lov for kaffe og GPS...... Jeg kommer herved med en offisiell beklagelse til vår gode venn GPS-damen. Hun var virkelig ikke noe flink på å måle avstanden, og jeg beskyldte henne for å måle i luftlinje til tider. Men for noen forvirret småbydamer, ble hun gull verdt. Og på en god andreplass, kaffe mocca!




Det måtte tre damer og tre handlekurver til for å få med alle godbitene fra IKEA. Godt fornøyde, og nærmest hovmodige, var vi da budsjettet holdt og sluttregningen viste hundrelapper fra vår egen kalkulator. Dette viste seg å holde helt til vi kom hjem, og vi hadde glemt å plukke med oss glassdørene til det ene skapet. Småplukk!
Det skal nevnes at det neste døgnet gikk i å frakte ALT dette inni og oppå "godbilen", fra godbilen og opp tre etasjer(uten heis), lagre det på et lånt rom, male siste strøket, montere, skru, montere, skru(03.30 beordret jeg oss alle i seng!) og til sist style!









Sammen skapte vi et harmonisk studentrede, inndelt i ulike soner. Her burde det nå være rom for studiejobbing, avslapping, sosiale relasjoner, orden og viktigst- trivsel! Studinen har selv stått for fargevalg og interiør. Hun sitter i skrivende øyeblikk, med beina høyt og bare nyter tilværelsen. Hjemlengselen er byttet ut med fremtidsplaner om fullendt sykepleie-studie, i hovedstaden. Hasteoppdrag fullført!






Vi gleder oss til neste jentetur! Da skal vi bare nyte verket vårt, åpne vinen og helt sikkert snuse mer på hovedstaden. Lykke til med studiene kjære lillesøster! Hastepatruljen vender snart nesen tilbake...


1 kommentar:

  1. Herregud å fint det ble!! Knall bra jobba jenter! Gleder meg til å komme hjem og besøke deg Marina!! <3

    SvarSlett

Ærlige, herlige og syrlige komentarer