onsdag 2. november 2011

Heter det FørAdventstiden?


Da var det igjen tid for å julepynte Hønsehuset.
-eller ihvertfal begynne planleggingen!

I fjor var vel første året jeg kjente på at nå må det en revolusjon til for å få dette huset julepyntet. Husker jeg blogget om hvor mye jeg hadde gledet meg til å hente ned kassene med julepynt fra loftet. Og jeg husker også hvor lite av innholdet som ble brukt, hvorpå jeg kastet over halvparten etter romjulen.

Jeg har vært så alt for flink til å kjøpe litt nå og mye da, og på den måten ikke fått noen sammenheng i pynten min. I fjor ble det lite "glorete" julepynt, men mer innslag av naturmaterialer. Denne trenden kjenner jeg at jeg vil fortsette med i år. Barna våre elsker jo julenisser og engler og alt annet tradisjonsrikt juledekor. I år, som i fjor, skal de få lage sin egen pepperkakeby. Her får de pynte med det de måtte ønske, av det de klarte å gjemme bort fra en ivrig "kaste-ut julen" mamma. (Det er mange koselige nisser igjen..!) Så får de ha sin jul, uten at mamma fratar de den gode julefølelsen.


Det er helt klart på tide å tråle etter skogens skatter. Håpet er å sanke poser og kanskje sekker med frodig råstoff, tørke det godt og  kvitte seg med evnt insekter. Jeg ser for meg julekuler i naturmaterialer som kongler, mose og kanskje lav. Det er ikke noen nødvendighet at de skal henge på treet, om det blir noe tre da. Sammen med disse må jeg nok unne meg en Rudolf eller tre!
Lys og lyslenker er jo også stemningskapende julepynt. Den tradisjonsrike julestjernen holder jeg fast ved, og har hatt den samme i seks år nå. Kjenner jeg er litt stolt av det, samtidig som jeg la merke til mange nye fine i fjor. Tankene svirrer, og jeg kjenner kreativiteten kribler i fingrene. Senere denne måneden skal jeg være med på et "kranselag". Vi skal lage vintergrønne julekranser, og serveres deretter nattmat, for å nyte synet av "verket". Kjenner jeg gleder meg til skogsturer og kreative kvelder fremover.


Ellers planlegger jeg og grubler litt på julekalender og julekort.
-lykke til med føradventstiden og alt det som måtte grubles på....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ærlige, herlige og syrlige komentarer