tirsdag 29. november 2011

Er julekortet et dårlig glansbilde?


Nå er det igjen tid for å ønske våre kjære og nære en Riktig God Jul og et Godt Nyttår, gjennom utallige varianter julekort. Blant oss barnefamilier er det vel blitt ganske så enkelt med årene. Vi avbilder våre skatter i nissekostymer, pepperkakemelgris, finstas og litt mindre eller ingenting finstas. Da er vel jobben vår unnagjort og FotoKnudsen tar seg av resten! De skriver til og med hilsenene for oss. Det er en stor nok jobb og få adressene og å ta turen til nærmeste postkontor. Glansbildet sendt!
Jeg synes det er veldig koselig å få disse bildehilsene til jul. Hvert år finner jeg nye steder å henge dem på, så vi kan se på dem og smile. Det blir alltid et herlig knippe av søte små venne-og familieskatter. Noen er mer utdypende og gir oss et innblikk i året som har gått. Disse kortene liker jeg enda bedre. Men uansett hvordan vi ønsker hverandre God Jul, mener jeg bestemt at vi så inderlig ønsker å utgi oss som  et  glansbilde.

Det er ikke å kaste stein i glasshus, for jeg sender de samme kortene selv.  Selvfølgelig ønsker vi å vise frem skattene våre i "beste velstand"! En herlig følelse vokser i meg, når jeg ser jentene smiler og er i harmoni-på glansbildet.  Alt annet ville vel vært unormalt rart-eller...?

Det kunne vært morro å sendt ut bilder av selve fotograferingen. Når 1-åringen kliner snørr utover en allerede hysterisk 3-åring. Og når 9-åringen setter frem falske smil så Hønemor skal bjeffe litt høyere.

Under bildene kunne det vært morro å beskrive hvor svett og irritert og stresset jeg hadde vært, og at det ikke var noe hyggelig stund vi hadde sammen-i det hele tatt!  Skulle vi skrevet noe selv og fortalt om året som er gått, kunne det vært spennende å fortelle om galskapen inne i Hønsehuset. Normalt ville vi vel fortalt om 1åringen som endelig spankulerer for egen maskin, 3åringen som er blitt så stor uten sutt og bleie og 9åringen som skårer kanonmål på fotballen og har alle glosene riktig hver uke. Det hadde jo vært gjesp-koselig det...men ikke masse spennende eller?  Kanskje ikke mer spennende, men hakket morsommere er det jo, å lese om en 1åring som raserer Hønsehuset og krever barnesikring raskere enn jeg klarer å skrive det her, en 3åring som låser seg inn på badet om morgenen for å være i fred og kle seg selv og en 9åring som stadig kverulerer og gjør oss svar skyldig!

 Alt i alt er det jo ikke fullt så interessant og høre om klageånder og negative sutreord i julen. For min del gjelder det vel resten av året også. Jeg liker å ta bildene til julekortene, og ofte er det høy latter og masse tull rundt nettopp denne happeningen. Vi ønsker ikke å lese om  sure hverdager og grå strømper som ikke finner sin partner. Men jeg skulle ønske flere lettet litt på sløret og turte å vise at vi bare er mennesker og ikke alltid følger den høye status som råder der ute i forventnigsverdenen. Så jeg konkluderer med at glansbildet ruler fremdeles og det er ikke et dårlig et. Vi har jo slike stunder også i løpet av året. Smil, latter og nydelige glisefiser.

Bildene i dag er av litt mer julepynt som er sneket seg inn i hønsehuset på mystisk vis. Julestjernene fra Riips er også kommet opp. Jublende hurra og dobbelt jeei!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ærlige, herlige og syrlige komentarer