søndag 8. januar 2012

Hemmeligheter til besvær

Min hemmelighet ble delt i all fortrolighet, som med så mange andre hemmeligheter. Den ble delt på et tidspunkt hvor det føltes helt riktig å dele en slik hemmelighet. Hensikten med å pakke opp hemmeligheten, var ikke til egen vinning, men å bygge opp den triste mottaker.
Men hemmeligheten ble åpnet til flere, og jeg sitter tilbake som den triste.

Det med hemmeligheter er ikke alltid like enkelt. Noen ganger kan hemmeligheter binde personer nærmere sammen hverandre. Andre ganger bryter de opp og river i stykker både vennskap, ekteskap og andre nære, gode relasjoner.  Og det er ikke nødvendigvis hemmelighetenes innhold, som er roten til alt vondt.
Vi deler alle hemmeligheter i løpet av livet. Ofte er det små, kanskje søte hemmeligheter, men innimellom deles de som  er  av større betydning. For meg er alle like viktige å holde tett om, men jeg innrømmer glatt at jeg innimellom hvisker hemmeligheter videre. De hviskes selvsagt til de jeg  stoler livet mitt på. Jeg hvisker dem fordi jeg letter hjertet, deler opplevelser eller føler at det er viktig å snakke om. Men når mine nære ber meg holde en hemmelighet til sitt bryst, sånn på ordentlig, da føles det høytidelig godt å faktisk gjøre det. Man bærer på noe, som for den andre personen er viktig, og jeg kjenner meg heldig som har fått innpass i den indre sirkel av tillitt. Sammen har vi skapt en gjensidig respekt.
I den sirkelen kan vi fort bli flere, uavhengige av hverandre. Jeg deler til deg og du deler til den og den deler til neste. Vi er alle enige om å ikke hviske det videre, og stoler fullt på den vi hvisker til. Ser for meg at en slik sirkel kan bli veldig stor, men ganske svak med tiden. For på et eller annet tidspunkt  vil selvsagt noen bryte  ut av sirkelen. Det vil bli sagt høyt uten å hviske lengre, eller i beste fall, noen er voksne og gir beskjed om hviskingen som deles.
I løpet av livet vil man brenne seg på hemmeligheter. Noen burde aldri vært delt, mens andre burde aldri vært delt til enkelte mennesker. Det vet man ikke før man har delt og man må lære, på en vond måte.
Så tankevekkeren ,denne søndagen, må jo være å ikke være med på å lage sirkler av andres hemmeligheter. Vær en god venn, søster, kjæreste eller hva det måtte være, og hold hemmeligheter til brystet. Ikke la deg friste til å viske de videre. Oppretthold respekten du blir gitt. 

-Sjefshøna-





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ærlige, herlige og syrlige komentarer